Berpacaran Sebelum Nikah



بسم الله الرحمن الرحيم
Bimillahirahmanirahim
Alhamdulillah, kerana telah diizinkan untuk menulis lagi.



Status di atas saya cuma copy dari twitter ukhti Mastura Manap 


"Jika anak Adam itu berpacaran SEBELUM waktunya, maka setengah dari kebahagiannya setelah menikah akan dicabut oleh Allah." Nauzubillah!

Ramai yang tertanya-tanya dengan status diatas, ada yang tanya dapat dari mana, siapa yang cakap, nak minta dalil lah. Macam-macam.

Sungguh berpacaran sebelum Nikah adalah HARAM dalam Islam.

Makanan haram kamu boleh elak, bahkan jijik kalau melihatnya tapi kenapa berpacaran yang lebih Haram berbanding memakan makanan Haram kamu tak elak, kamu tak jijik bahkan kamu sukakannya, bersentuhan hati, bersentuhan tangan. Kamu tak pernah fikir apa azab yang bakal kamu dapat di akhirat nanti. Masya' Allah sangat pedih, pedih sekali wahai sahabat.

Saya tahu menahan rasa suka, minat, sayang amat pedih bahkan amat menyakitkan, apa kamu fikir azab di akhirat lagi pedih dari semua ini? Kalau kamu yakin akan cintamu kepada seseorang itu membawa berkat, nikahi dia. Belum sedia menikah, belum ada persiapan dari segi kewangan, kepemimpinan, kasih sayang, tanggung jawab berdoalah kepada Allah, minta kepada Ilahi agar kamu dan si dia di satukan, di permudah dan diberkati oleh Allah.

Kadang saya sedih lihat sahabat saya berpacaran, keluar malam, bergayut berjam lamanya, bermesra, dan berkasih sayang yang mungkin amat indah bagi mereka tapi sayangnya mereka tidak boleh berbuat sedemikian rupa di depan Allah. Keluar malam boleh kenapa solat malam tak boleh, bergayut telefon berjam-jam boleh kenapa bergayut dalam doa 10 minit pun dikira lama, bermesra dan berkasih sayang dengan kekasih bukan main kenapa tak bermesra dan berkasih sayang dengan Ibu dan Ayah kadang ada rasa malu. (?)


Sedarlah wahai sahabat, tahanlah perasaan kamu seperti kamu menahan lapar ketika puasa, sungguh nikmat bila waktu berbuka puasa tiba, kamu boleh puas makan apa pun sama seperti perasaan kamu bila waktu telah tiba (menikah) buatlah apa pun dengan si dia, sudah halal bahkan berpahala. 

".....kata-kata hikmah...."
Yang kau sukai belum tentu baik bagimu. Sedarlah, Allah sering menggunakan apa yang tak kamu sukai sebagai penuntun hidupmu. Wahai Wanita, lupakanlah mencari lelaki yang terbaik, tetapi fokuslah pada dirimu untuk menjadi wanita terbaik. Hormatilah dirimu, jika engkau ingin mendapatkan cinta yang menghormatimu. Tidak perlu merasa takut kehilangan seseorang, karena masih ada banyak orang di sekililingmu yang takut kehilanganmu. Cinta itu tidak selalu menuntut kesempurnaan. Cinta itu ketika kita dapat menutupi kekurangan seseorang dalam kebersamaan. 


Peliharalah keindahan hati kamu wahai wanita.

Allah sentiasa buka pintu taubat umatnya, maka bertaubatlah sebelum terlambat.

Saya doakan saudara dan sahabat syurga saya:

Ya Allah, bahagiakanlah saudara kami yg masih sendiri untuk segera mendapatkan jodohnya, pasangan yang baik akhlaknya, mencintai dengan setulus hatinya, berani berkorban, sanggup bekerja keras, bertanggungjawab pd keluarga, kukuh aqidahnya & sanggup berjuang dijalanMu untuk mewujudkan Keluarga Sakinah, Mawaddah Wa Rahmah. Ya Allah, kabulkanlah doa kami. Amin 


Saya jua bukanlah manusia sempurna. Sealim atau sebaik mana pun seseorang itu, dia tidak akan pernah berpisah dengan dosa, Maksum hanya untuk nabi. Mungkin Allah sengaja menyuruh saya dengan menulis sepatah dua kata ini untuk kalian baca dan untuk kesedaran saya sendiri, saya dah cakap sebelumnya, kita manusia yang tak sempurna bahkan takkan pernah sempurna maka dari itu, saya memohon maaf jika ada yang terguris hati, kata-kata yang menyakitkan. Jika ada salah silap bagi orang yang lebih arif daripada saya, saya mohon teguran dari anda. Yang baik datangnya dari Allah, yang buruk datangnya dari saya sendiri. 

Assalamualaikum...


No comments:

Post a Comment